Je werk is afgerond, overgedragen aan een collega of doorgeschoven tot na je vakantie, het is bijna jouw beurt om op vakantie te gaan! Eerst nog even je out of office-reply instellen.
Grote kans dat je mailbox gewoon gevuld wordt tijdens je vakantie. Misschien heb je al out of office-replies van klanten of collega’s ontvangen. Niets is frustrerender dan te lezen dat de ontvanger van wie je had gehoopt een antwoord te krijgen “Van 18 juli tot en met 8 augustus NIET aanwezig is en NIET in staat is je e-mail te beantwoorden. Je mail wordt tijdens deze periode NIET gelezen”. Behalve dat het onvriendelijk is, bezorgt het je klanten ook overlast.
Dit zet je er in:
Zo zou je tekst eruit kunnen zien:
Onderwerp: Op vakantie tot 8 augustus.
“Op 8 augustus ben ik terug van vakantie en lees ik mijn e-mails weer. Heb je een dringende vraag die voor 8 augustus beantwoord moet worden? Mijn collega Henk de Vries helpt je graag. Je kunt hem bereiken via (telefoonnummer) of (e-mailadres)”
Hoe je je afwezigheidsassistent of out of office-reply in Outlook instelt, lees je hier.
Maak met je collega’s duidelijke afspraken over je bereikbaarheid. Bedenk dat je je vakantie echt nodig hebt om op te laden. Geef als het even kan jezelf het recht op onbereikbaarheid. Geniet met volle teugen!